Dossier

Les noves tendències de consum marquen el camí a les empreses

01.09.2018

Els constants canvis d’hàbits de vida provoquen constants canvis en la nostra manera de comprar i de consumir. L’empresa de consultoria Euromonitor Internacional, especialitzada en estudis de mercat, ha elaborat un informe amb el nom de Las 10 principales tendencias globales de consumo para 2018. Aquest decàleg, que ha estat publicat aquest mes de març per el diari digital Kolokio, es prou interessant ja que pot servir per prendre algunes decisions estratègiques. Reproduïm traduït part de l’article:

Una vida neta. Tendència creixent a portar un estil de vida net i no tan sols pel que fa a la alimentació. Els consumidors tenen fortes creences i ideals i són més escèptics, la qual cosa infueix en les seves decisions de compra. Diuen no a l’alcohol, al sucre, a hàbits de vida poc saludables, i inclús diuen no a despeses desmesurades.

Els prestataris. Ha nascut una nova generació de consumidors enfocats a la comunitat, a prestar, arrendar i a utilitzar models de subscripció. Rebutgen posseir bens en favor de viure experiències. Així, creix el model de l’economia col·laborativa amb empreses com Uber o Airbnb.

La cultura del reclamar. Ja sigui a través de protestes en xarxes socials, compartint missatges virals o signant una petició electrònica, els consumidors alcen la seva veu per combatre injustícies i demanen a les seves marques que prenguin partit. Les opinions dels ciutadans cada vegada arriben més lluny i si fa uns anys els consumidors se sentien impotents davant de les grans marques, avui tenen un gran poder.

Emprenedors adaptatius. Els consumidors busquen fexibilitat en els seus estils de vida. Els millennials tenen una naturalesa emprenedora i fugen de la rutina tradicional de treballar de 9 a 6 en favor d’una que els permeti més llibertat. Aquests emprenedors no se senten atrets per les mateixes marques o tècniques de màrqueting que del passat, sinó que busquen productes que s’adaptin als seus estils de vida i de feina.

Mirar-ho des de la meva habitació. L’experiència digital permet als consumidors visualitzar productes abans de comprar-los. La realitat augmentada te un gran potencial en el espai del consumo massiu, les marques estan començant a desenvolupar aplicacions basades en ella i els consumidors estan començant a usar-la per provar productes o accedir a tutorials abans de comprar.

Compradors detectius. Els compradors detectius son consumidors que investiguen, son escèptics en relació als productes que hi ha al mercat i les motivacions de les empreses que els creen i estan cansats dels missatges buits que els envien. Per això, si les empreses no proporcionen probes, els compradors van a altres fonts per trobar informació. En aquest entorn, les grans marques es senten més vulnerables i se’n adonen que el procés de compra comença molt abans de la pròpia transacció.

Dissenyadors digitals. El canvi del focus d’interès des de la possessió fns a l’experiència esta canviant els patrons de compra i impulsa als compradors a connectar amb el procés de creació dels productes. El desig de personalització es combina amb la recerca de autenticitat per a crear una verdadera personalització de darrera generació.

Cohabitació. Entre els millennials creix la tendència a la cohabitació. Aquesta tendència no és tan sols una resposta a l’augment del preu de l’habitatge i a la menor capacitat adquisitiva dels joves, sinó a un estil de vida que sorgeix de l’economia col·laborativa.

Està en el meu ADN. Creix la curiositat de les persones per a conèixer la seva composició genètica. Això, sumat a l’interès per la salut i la bellesa personalitzades, impulsen la demanda de productes que tenen en compte l’ADN dels consumidors. Per més que avui aquest mercat esta en una fase incipient, s’espera que creixi en els propers anys.

Els sobrevivents. Passats deu anys de la darrera crisi econòmica, la bretxa entre rics i pobres és cada vegada més gran. A la base inferior de la piràmide hi ha molta gent atrapada en sous baixos que lluiten contra la austeritat. Molts es recolzen en botigues de segona mà, en outlets o en bancs d’aliments per arribar a fnals de mes.

Algunes d’aquestes tendències son més recents i altres ja porten un temps consolidant-se, però el que queda clar és que els estils de vida van canviant, el model de família tradicional ha donat pas a nous models, i les necessitats i preferències dels consumidors son més amplies que no eren. Ignorar els canvis no és la resposta. Escoltar als possibles clients i posar-los en el centre de procés tant de producció com de promoció, és la única possibilitat en la societat de la informació on internet i les xarxes socials juguen a favor dels consumidors.