Territori

Descobrint la Itàlia Xarcutera viatjant a Milà

Els diferents gremis de la Federació Catalana de Carnissers i Cansaladers - Xarcuters van ser partícips d’una escapada a Milà per descobrir alguns dels comerços més emblemàtics de xarcuteria i carnisseria.

30.05.2018

Fer un viatge professional de visites a comerços -o Retail tour- sempre és una experiència de la qual se’n treu profit. Durant els dies 14 i 15 de maig, els diferents gremis de la Federació Catalana de Carnissers i Cansaladers – Xarcuters van poder ser partícips d’una escapada a Itàlia per descobrir alguns dels comerços més emblemàtics de xarcuteria i carnisseria de la ciutat de Milà. Una experiència professional que va ser molt útil per poder creuar opinions i propostes entre professionals d’altres països, comparar el sector i treure idees de cada manera de fer.

Juntament amb GremiCarn Barcelona, l’agenda va ser plani cada per la Cámara de Comercio de España en Italia i, amb la Secretaria General al capdavant, Yolanda Gimeno, es va complir amb totes les expectatives dels assistents amb una gran satisfacció nal gràcies al treball de l’organització.

“Para la cámara ha sido un placer organizar y acompañar a GremiCarn y a sus socios en su visita a Milán. Iniciativas de este tipo aportan un valor diferencial a las empresas, permitiendoles un intercambio de conocimientos y experiencias en un mercado tan importante como es el italiano” va remarcar Gimeno.

Tanmateix, les trobades també van ser acompanyades per Giorgio Pellegrini, President de l’Associazione di Milano Macellai Milano e Provincia, Primo Cortellaza, President de Consorzio Lombardo Produttori Carne Bovina i Claudio Salluzo, responsable de la coordinació de la cadena agroalimentària per Confcommercio Milano. Aquestes reunions van servir per poder compartir i conèixer els problemes del sector dels productors de carn i les associacions professionals.

Durant la ruta, els assistents van conèixer de primera mà com es troba el sector del comerç carni en una de les ciutats més punteres d’Europa, es buscava la motivació per a cercar noves idees potencials, i trobar propostes en les estratègies comercials i en l’experiència del consumidor així com les noves tendències que marquen aquest sector.

Els locals visitats van ser els reconeguts Peck, Faravelli, Masseroni i Eataly.

El programa estava coordinat des de primer moment per tal de visitar els llocs objectius de la visita. Els locals visitats van ser els reconeguts Peck, Faravelli, Masseroni i Eataly. Cadascun d’aquests presentava diferents estructures comercials i empresarials, de tal manera que donaven un ventall més ampli sobre carnisseries i xarcuteries amb èxit. A més a més, cada visita era presidida per una gran rebuda per part dels responsables que presentaven l’empresa, els equips i s’establien conversacions i rondes de preguntes que es responien amb molta dedicació.

Entre les propostes cal destacar-nes dues: Eataly i Peck; la primera és una aposta per donar a conèixer dins i fora d’Itàlia el seu “made in Italy”, estan presents a la majoria de capitals provincials del seu país i a algunes ciutats d’arreu del món. Val la pena saber si allà on viatgem hi ha algun dels seus locals per visitar perquè és una meravella poder presenciar-los. Peck és per contra, la tradició, el luxe, l’excel·lència… compten amb 10.000m2, 2.000 dels quals són més que una botiga, tenen un impactant aparador comercial amb atenció al client, destaca també la seva impressionant bodega especialitzada en vins francesos. A la resta d’espai hi ha tres cuines, un obrador de xarcuteria, de pa, de pastisseria, de pasta fresca i per últim compten amb els seus propis magatzems. Tot això és degut al fet que són fabricants del seu propi producte sota la marca Peck i que a més venen a botigues d’Àsia que tenen franquiciades sense el seu nom comercial.

De les preguntes recurrents a les botigues més semblants a les nostres es va observar que les seves solucions també són recursos com els que aquí s’apliquen: oferir aliments cuinats i/o degustació. Un gran exemple per a demostrar que els problemes ja són globals i les solucions molt semblants entre les dues regions.

S’ha de destacar també a Faravelli, un personatge extravertit, vehement i encantador, que va aconseguir traspassar el seu entusiasme a tot el grup. Ens va oferir un sopar gastronòmic de productes típics de xarcuteria de la zona i de plats de carn; el quali catiu de tots els assistents va ser d’excel·lència.

Per una altra banda, a totes les visites hi va haver un denominador comú: la venda de fruites i verdures amb la voluntat d’oferir una proposta integral de necessitats alimentàries de productes frescos (sense comptar amb el peix). És clar que l’impacte de la desindustrialització de la ciutat, que va enviar fora els magatzems i indústries que hi havia dins, va fer quasi desaparèixer el comerç milanès d’alimentació, ja que els metres quadrats abandonats van ser ocupats per hipermercats i supermercats deixant pràcticament sols als carnissers-xarcuters al capdavant de les botigues d’alimentació.

Finalment, el que es pot valorar més d’aquesta escapada és la voluntat dels professionals del sector que es van conèixer i com afronten els nous canvis en les tendències del consumidor. Actualment, el sector es troba en un moment en què els clients tenen poc compromís amb els comerços o les marques i per tant, no només s’ha d’oferir un producte de qualitat sinó també s’ha de ser capaç d’oferir tota una experiència de compra que superi les expectatives de producte i aconseguir que el client torni de nou.

Des de GremiCarn Barcelona estem molt satisfets amb la valoració realitzada pels participants i esperem retrobar- nos l’any que ve en un nou viatge.